السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



الموضوع الشائك الى اتعمله خمسمائة الف موضوع قبل كده بين معارض و مؤيد و كباتن كبار عرضو حقيقة فقط دون ابداء اراء شخصية و طبعآ الناس دى أنا بحترمهم جدآ زى كابتن طارق و كابتن أحمد دريمر و كابتن الحسين و ناس كتير غيرهم و كلهم ليهم منى كل التقدير .



هذه الصورة تم تصغيرها . إضغط على هذا الشريط لرؤية الصورة بحجمها الطبيعي . أبعاد الصورة الأصلية 589x401 .

و أنا اليوم مش هعرض رائى شخصى و انما عرضى هيكون بشكل عملى جدآ و أنا معارض للمنشطات فى حالات معينه و مؤيد ليها فى حالات أخرى .... طب يعنى ايه الكلام ده ؟!!!



للأسف فى ناس كتير عديمى الضمير وخده الموضوع تجارة فقط و كل الى يهمهم المكسب السريع و مش مهم بقى الى هيشترى هيحصله ايه ؟!!! وبيركزو مع المبتدئين الى مش فاهمين حاجة و طبعآ فى كوارث بتحصل ده غير المنشطات المضربه و بجد فى ناس بدوب حبوب منع الحمل و تبيعه على انها GH كارثه حقيقة و طبعآ حبوب منع الحمل عبارة عن هرمون ستروجين و بروجستيرون و هيعمل حجز سوائل و طلما المستخدم مبتداء و مش فاهم حاجة بيحس انو بيزيد و الموضوع شغال .




وطبعآ أنا ضدد اى واحد مبتداء يفكر فى المنشطات و ضدد اى واحد هدفه جسم رياضى او موديلز يفكر فى المنشطات ايضآ أو اى رياضى بيمارس اى رياضه غير كمال الاجسام و بياخد منشطات علشان الاداء . ومفيش داعى انى اذكر أخطار المنشطات لاتها موجوده بكثرة على النت وتقريبآ كل الناس عرفها بس كمان ياريت نفتكر ان كل شى بيزيد عن الحد المسموح بيضر .




جرعة زائدة من الفيتامينات ممكن تسبب تسمم !!!!




تناول البروتين بشكل مبالغ فيه خطر على الكلى !!!!




اى أوفر دوز من اى شى هيكون خطر فبالتالى مش بس المنشطات الى ممكن تضر ؟!!!




طريق احتراف اى رياضة فى العالم بيكون محفوفه بالمخاطر و ممكن ممارس كرة القدم ان يصاب بارتجاج فى المخ او اصابة الرباط الصليبى و الملاكم ممكن يصاب بشلل رعاش و كثير من المخاطر فى كل الرياضات . وتعتبر كمال الاجسام أكثرهم مخاطرة و تعتبر المنشطات اكثر المخاطر التى تهدد لاعب كمال الاجسام ......
طب ايه بديل المنشطات ؟



لن يحتاج مبتداء كمال الاجسام الى اى منشطات و البديل الى بجد هيعمل معاه شغل أفضل من المنشطات هو التغذيه . حيث يهتم المبتداء بالمنشطات معتقد انها الحل السحرى الى هيخليه بطل العالم دون الاهتمام بالغذاء و بالتالى بيكون ضرر دون اى فائده و كمان مفيش pct يعنى حتى لو كسب بعض المكاسب العاضليه بيفقدها سريعآ و بعديها يعمل كام موضوع فى منتدى الديفيدى او اى منتدى يصرخ بأضرار المنشطات ؟!!!




طب امتى ابقى مؤيد للمنشطات ؟ هناك ما يسمى بالحد الجينى و كثيرآ من الناس فكرة انو لعب شهرين ولا سنة وصل للحد الجينى !!! ولكن الحقيقة ان الحد الجينى يختلف من شخص الى اخر و بيعتمد على عوامل وراثية و عوامل جينية مثل نوع الجسم و كثافة الهيكل العظمى و توافر جين الميوستاتين و الكثير . أكبر حجم للعضلات يمكنك تحقيقه يحدد عن طريق مزيج من الاستعداد الوراثي الفردي، و يعتمد أيضا على نمط التدريب، درجة الكثافة، الجهد والتغذية. في نهاية المطاف سوف تصل إلى حد طبيعي وتتوقف عن النمو . لتنمو بعد تلك المرحلة يمكنك تجاوزالحد الخاص بك عن طريق استخدام المنشطات, هرمون النمو، IGF-1، الأنسولين وغيرها، وحتى بعد ذلك سوف تصل إلى حد جديد .



طب ليه الجسم بيتوقف عن بناء العضلات ؟




العضلات أنسجة مكلفة للجسم من حيث الصنع و الحفاظ عليها، الجسم سوف يزيد حجم العضلات فقط إذا كان هناك سبب وجيه للقيام بذلك، هذا هو السبب في صعوبة الحصول على العضلات الضخمة و مايتطلبه من ممارسة التدريب بشدة عالية حتى يقوم الجسم بالتحفيز المطلوب للنمو, و من ثم تناول الغذاء اللازم لدعم هذا النمو، ولكن ذلك لا يعني أن وضع المزيد منن التحفيز في كل مرة سوف يؤدي إلى نمو لا يتوقف، فهنالك حد كما ذكرنا لإستيعاب الجسم للكتلة العضلية. العضلات تحتاج إلى نحو 100 سعر حراري يوميا للحفاظ على كيلوغرام واحد إضافي من العضلات على قيد الحياة. ويحتاج الجسم السعرات الحرارية للقيام بالعديد من الوظائف الهامة الأخرى في الجسم، وبالتالي فإن الجسم يزن احتياجاته من إمدادات الطاقة الى العضلات إضافية ضد احتياجاته الأخرى.

العضلات الاضافية تتطلب المزيد من التنظيم الحراري من قبل الجسم، حتى يكون في درجة حرارة مستقرة (37.C) ليعمل بشكل طبيعي.

الجسم ينتج الحرارة اعتمادا على كتلة الجسم، ويبدد الحرارة اعتمادا على المساحة السطحية للجسم، إذا قمت بزيادة الكتلة العضلية، فإنك في الواقع تزيد الحجم (كتلة الجسم) 3 مرات أكبر من زيادة السطح، وبالتالي تقل كفاءة الجسم في تبريد نفسه .



الخلاصة
: للأسف مع الوصول للحد الجينى لن تستطيع بناء عضلات أضخم دون منشطات و لكن ليس معنى ذالك ان تكون المنشطات مباحة لكل من اراد نتائج سريعة و انما هى ضرورة لمن اتخذ من كمال الاجسام طريق الاحتراف فقط و غير ذالك ستكون المنشطات مخاطرة دون الحاجة اليها .